Οι Συναυλίες της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στην ΕΡΤ3

Μια σειρά από πρόσφατες μαγνητοσκοπημένες συναυλίες της Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ προγραμμάτισε και θα προβάλλει η ΕΡΤ3 τον Μαΐο στη δημοφιλή τηλεοπτική ζώνη της κλασσικής μουσικής κάθε Σάββατο και Κυριακή. Συγκεκριμένα:

 

Το Σάββατο 16 Μαΐου 2020 στις 9.00

 Έργα Carl Nielsen και Gustav Holst

 Μαγνητοσκοπημένη συναυλία της  Εθνικής Συμφωνικής Ορχήστρας της ΕΡΤ στο πλαίσιο της μουσικής ενότητας Cosmos του Κέντρου Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, στις 26 Φεβρουαρίου 2018, στην αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής . Η Ορχήστρα ερμηνεύει  το έργο The Planets του Gustav Holst και το Helios Overture του Δανού συνθέτη Carl Nielsen υπό τη μουσική διεύθυνση του Νίκου Χαλιάσα.

Οι Πλανήτες (op. 32), που γράφονταν από το 1914 έως το 1916 και αρχικά έφεραν τον τίτλο «επτά ορχηστρικά κομμάτια», είναι ο Άρης, η Αφροδίτη, ο Ερμής, ο Κρόνος, ο Ουρανός, ο Ποσειδώνας και ο Δίας. Ο Holst εμπνεύστηκε τους Πλανήτες από την αρχαία κλασική τους ερμηνεία και ιδιότητα.

Οι κατά Holst πλανήτες είναι επτά και όχι εννέα. Το παράδοξο αυτό συμβαίνει επειδή απλούστατα ο Holst δεν συμπεριέλαβε στη σύνθεσή του ούτε τη Γη ούτε τον Πλούτωνα, ο οποίος ανακαλύφθηκε 14 χρόνια μετά την ολοκλήρωση του έργου και μόλις 4 έτη πριν από το θάνατό του διάσημου Βρετανού μουσουργού.

Το Helios Overture (op.17), αποτελεί ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα του Carl Nielsen, το οποίο εμπνεύστηκε κατά τη διάρκεια της παραμονής του στην Αθήνα στις αρχές του 20ου αιώνα.

Σε όλη τη διάρκεια της συναυλίας θα προβάλλεται ένα βίντεο που σκηνοθέτησε και επιμελήθηκε ο Θεοφάνης Ματσόπουλος.

Διάρκεια: 69’.

 

Την Κυριακή 17 Μαΐου 2020 στις  8.10

   Έργα Λαυράγκα, Μπετόβεν, Ντβόρζακ  

Μαγνητοσκοπημένη συναυλία της Εθνικής  Συμφωνικής Ορχήστρας  της ΕΡΤ με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής, (21 Ιούνη  2018), στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών , στο Ωδείο Ηρώδου Αττικού.

Στο πρώτο μέρος, η ορχήστρα ερμηνεύει το Εισαγωγή και φούγκα πάνω σε δύο Ελληνικά Θέματα του Διονύσιου Λαυράγκα, ένα έργο που γιὰ δεκαετίες θεωρούνταν χαµένο , ενώ παραμένει άγνωστο  το πότε ακριβώς γράφτηκε. Τὸ θέµα της Εισαγωγής θυµίζει την αρχὴ της Αρλεζιάνας του Μπιζὲ, ενω η κεφαλή του θέµατος της Φούγκας το δηµοτικὸ Κάτω στου Βάλτου τα χωριά.

Στο πρώτο μέρος  της συναυλίας  παρουσιάστηκε και και το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα Νο.3, σε ντο ελάσσονα, έργο 37 του Μπετόβεν, με τον σολίστ Γεώργιο-Εμμανουήλ Λαζαρίδη. Ο Μπετόβεν άρχισε  να ασχολείται με το συγκεκριμένο έργο το 1796, αλλά δεν είχε ξεκινήσει τη σύνθεση του σοβαρά μέχρι το φθινόπωρο του 1799 και ύστερα από αναβολές και καθυστερήσεις κατάφερε να το  ολοκληρώσει  το 1803.

 

Στο δεύτερο μέρος η ορχήστρα  ερμηνεύει τη Συμφωνία Νο. 9, μι ελάσσονα, έργο 95, «Συμφωνία του Νέου Κόσμου» του Αντονίν Ντβόρζακ.

Ο Ντβόρζακ τη συνέθεσε το 1893 ενώ ήταν διευθυντής του Εθνικού Ωδείου της Αμερικής. Η πιο γνωστή Ενάτη Συμφωνία μετά του Μπετόβεν, είναι μακράν η πιο δημοφιλής συμφωνία του Τσέχου συνθέτη και ένα από τα πιο σημαντικά έργα στο ρομαντικό ρεπερτόριο.

Η Α’ εκτέλεση της συμφωνίας ανατέθηκε στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης, και έκανε πρεμιέρα στις 16 Δεκεμβρίου του 1893, στο Κάρνεγκι Χολ, υπό τη διεύθυνση του φίλου του συνθέτη, μαέστρου Άντον Σεντλ.

Μουσική Διεύθυνση – Αναστάσιος Συμεωνίδης 

Διάρκεια:108’